Generacije Z i Alfa: Kupovina kao iskustvo, a ne samo transakcija

Jedna o ključnih poruka panela "Nova generacija kupaca“, na kom se govorilo u kupovnim navikama Gen Z i alfa, a u okviru konferencije "XPERIENCE 2025 – Leading Digital Success“, je da njihova pažnja kratko traje, te da kupovina za njih predstavlja emotivno iskustvo. Za njih su, prema rečima stručnjaka, personalizacija i zajednica vredniji od cene.

Vreme Čitanja: 2 min

genz-panel-4526-fi

Izvor: Nemanja K.

Zajednica, emocija i besprekorno digitalno iskustvo

genz-panel-4526-ps1

Ljubica Vukčević iz kompanije Direct Media, naglasila je da su pred nama dve generacije kupaca koje razmišljaju drugačije od prethodnih. “Generacija Alfa su deca koja zavise od roditelja, ali već sada vidimo koliko utiču na odluke pri kupovini“, navela je ona.

Kod njih i kod Gen Z, prema njenim rečima, cena prestaje da bude centralni faktor, i važnija je emotivna povezanost i osećaj pripadnosti zajednici, koja je najčešće online.

Zato su, ona smatra, influenseri postali novi autoriteti kojima mladi veruju, a brendovi koji pokušaju da ih uče ili “drže lekciju“ nailaze na otpor.

Personalizovana komunikacija i vrednosti koje bude emociju su, navodi ona, jedini način da se privuče i zadrži pažnja mlađih generacija.

Aleksandar Marić, iz kompanije Smartweb, nadovezao se tvrdnjom da nove generacije ne praštaju tehničke greške. Sporo učitavanje sajta ili sitan bag dovoljan su razlog, prema njegovim rečima, da mladi izgube poverenje i odmah odu na konkurentnu platformu.

On kaže da kako kupci postaju zahtevniji, standard postaje perfekcija, od brzine sajta do vizuelnog identiteta i celokupnog korisničkog iskustva.

Marić je istakao da je domaći e-commerce značajno napredovao poslednjih godina, približavajući se globalnim liderima, ali i da je edukacija klijenata presudna kako bi razumeli šta digitalna perfekcija znači u praksi.

Upravo zato, dodaje on, svaki sastanak sa partnerima postaje i oblik radionice, jer je važno objašnjavati promene koje nove generacije donose.

Mobilni ekran i globalne tehnologije kao ključ kupovine

genz-panel-4526-ps2

Vladimir Ćuk, iz Gigatrona, naglasio je da je najmlađu publiku teško identifikovati, ali da istraživanja pokazuju jasne obrasce ponašanja.

”Gen Z želi emociju i povezanost sa samim brendom. Nije dovoljno ponuditi popust, oni žele osećaj da brend ima svrhu i da nudi izazov ili nagradu“, objasnio je on u dupke punoj sali Sava Centra.

Kao ključni kanal istakao je mobilni telefon, jer se gotovo celokupan put kupovine odvija upravo preko njega.

”To znači da sajtovi, filteri i svi elementi iskustva moraju biti prilagođeni mobilnom formatu”, naglašava Ćuk.

 On je dodao da Gen Z prilikom prve posete sajtu u fokusu ima karakteristike proizvoda, dok su cena i brend u drugom planu, što menja način komunikacije i otvara prostor za drugačije poruke.

Na to se nadovezao Nenad Milić,  iz Admixer Media, naglašavajući da iako mladi deluju vezani za telefone, čak 70% njih i dalje kupuje u tržnim centrima.

”Mobilni uređaj jeste primarni alat za istraživanje, ali fizičko iskustvo kupovine ostaje prisutno,“ rekao je Milić.

 Zato je, prema njegovim rečima, neophodno kombinovati globalne tehnologije i lokalnu ekspertizu.

On je istakao značaj korišćenja alata poput Google Ads kampanja u sprezi sa analizom domaćeg tržišta, jer se samo tako može uhvatiti pažnja nove generacije. Milić je naglasio i važnost stalne edukacije klijenata: ”Naš zadatak je da ih podsećamo kako se mediji i ponašanja kupaca menjaju. Jedno istraživanje je pokazalo da čak 80 odsto kupaca prvi kontakt s proizvodom ima upravo preko pretrage ili društvenih mreža“.

Upravo tu, zaključio je on, leži šansa da brendovi ostanu relevantni.

Moderator panela je bio Filip Đorović, Collab agency.

Profesor književnosti zagubljen u odajama ekonomskog, tech i IT novinarstva.

Prijavi se na novosti.

Prijavi se na novosti.